Openbaar onderwijs
De openbare school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Iedereen is welkom op de openbare school. Op de openbare school respecteren wij elkaar en hebben wij aandacht voor de verschillen en overeenkomsten tussen de leerlingen. Wij zorgen ervoor dat ieder kind en iedere leerkracht zich thuis voelt, ongeacht de sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond.Onze scholen staan middenin de samenleving en doen recht aan de verscheidenheid van leerlingen. Openheid en respect zijn kenmerkend voor onze medewerkers.
Ieder mens is anders. Zo is ook iedere school bij OPO-R anders, in onderwijsconcept, werkwijze, inrichting en gebouw. Daar zijn wij trots op, goed onderwijs laat zich niet in één systeem duwen. Tegelijkertijd hoort iedere school bij OPO-R en is het de openbare identiteit die ons verbind. Eén identiteit, elf gezichten!
![]() |
Inspectie van het onderwijs – vierjaarlijks onderzoek |
|
Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. Het vierjaarlijks onderzoek is dit jaar uitgevoerd bij het bestuur van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Rivierenland (OPO-R). We hebben onderzocht of het bestuur op zijn scholen zorgt voor onderwijs van voldoende kwaliteit en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven verzorgen. |
||
![]() |
||
![]() |
Van hier naar beter Koersdocument OPO-R |
|
Wat hebben we toch een prachtig vak! Na de rondetafelgesprekken met de schoolteams kan je niet anders concluderen! In dit Koersdocument stippelt Openbaar Primair Onderwijs Rivierenland (OPO-R) de richting uit voor de komende vier jaar om met elkaar het vak nog mooier en de kwaliteit van het onderwijs nog beter te maken. En dat doen we niet door het bord volledig vol te krijten. Te veel doelen geven geen focus. De focus van onze koers is om de kwaliteit van het onderwijs van hier naar beter te brengen. Dat kan alleen met heel goede leraren, sterke, herkenbare scholen en zicht op kwaliteit in alle lagen van de organisatie. Deze beweging gaat OPO-R de komende vier jaar stimuleren, ondersteunen en faciliteren, ook het personeelsbeleid en de communicatie worden hierop gericht. |
||
![]() |
||
![]() |
Een veilige omgeving |
|
Wij voeren een transparant veiligheidsbeleid: dat geldt voor fysieke veiligheid en zeker ook voor sociale veiligheid. Op de scholen gelden afspraken m.b.t. de omgang van medewerkers met leerlingen, ouders, collega’s en andere betrokkenen. De afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode als onderdeel van het beleid sociale veiligheid. Op onze scholen heerst een klimaat van veiligheid en rust waarin de kinderen optimaal tot ontwikkeling kunnen komen. De wereld om de school heeft een centrale rol. Wij bereiden kinderen voor op een samenleving waarin mensen verschillen en respectvol met elkaar omgaan. Wij accepteren elkaar zoals wij zijn. Van ieder die bij de school betrokken is, wordt respect verwacht voor de ander en diens eigendommen. Ook zorgvuldig omgaan met de omgeving van de school hoort daarbij. Soms kan het misgaan tussen mensen. Wij hebben in de klachtenregeling en procedure vastgelegd hoe er gehandeld wordt als mensen zich door het gedrag van anderen bedreigd, beledigd of geïntimideerd. |
||
![]() ![]() |