Verschillende onderwijsconcepten
OPO-R staat voor openbaar onderwijs met een herkenbare uitstraling. OPO-R-scholen hebben hun eigen onderwijsconcept waaronder Montessori, Dalton en Jenaplan. Voor de emigranten en vluchtelingen die naar Nederland komen, is een speciale nieuwkomersklas om de Nederlandse taal te leren. Naast het regulier basisonderwijs heeft OPO-R ook een school voor speciaal basisonderwijs.
Montessori
Maria Montessori was een Italiaanse arts en hoogleraar. Haar leven lang heeft zij zich ingezet voor wat zij ‘de rechten van het kind’ noemde. Daarmee bedoelde zij dat het kind recht heeft op goed onderwijs, een liefdevolle opvoeding en op volledige zelfontplooiing. Haar motto is “Help mij het zelf te doen, leer mij het zelf te doen, laat mij het zelf doen.
Dalton
Het Daltononderwijs is ontwikkeld door Helen Parkhurst (1887-1973) in het Amerikaanse plaatsje Dalton. De methode is ontstaan in de praktijk. Op een ‘éénmans’-schooltje met ongeveer 40 zeer verschillende kinderen was het onmogelijk om klassikaal onderwijs te geven. Parkhurst ontwikkelde gaandeweg een ‘nieuw’ onderwijsconcept. Zij baseerde zich daarbij op drie hoofdbeginselen: verantwoordelijkheid, samenwerking en zelfstandigheid.
Jenaplan
De idealen van Peter Petersen vormen de basis van het Jenaplan onderwijs. Er wordt bewust gekozen voor verschillende leeftijden in één groep, waarbij het kind centraal staat en ieder kind uniek is in de ontwikkeling, leerstijl en talenten. Dit komt tot uiting bij de 4 basisactiviteiten van het Jenaplanonderwijs: gesprek, spel, werk en viering.
Nieuwkomersklas
Sinds februari 2020 is er een nieuwkomersklas op de Molenwerf. De nieuwkomersklas is bedoeld voor kinderen vanaf groep 3 die minder dan een jaar in Nederland zijn en daardoor de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Dit zijn kinderen die door een vluchtsituatie naar Nederland zijn gekomen, of door emigratie. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is essentieel voor een goed schoolsucces. Daarom bieden we de zogenaamde nieuwkomers één jaar onderwijs aan in de nieuwkomersklas. Tijdens dit jaar krijgen de kinderen intensief onderwijs in de Nederlandse taal, zodat zij na een jaar goed voorbereid in het reguliere onderwijs kunnen instromen. Naast het spreken van de Nederlandse taal, wordt er aandacht besteed aan het schrijven en lezen. Tevens leren de kinderen rekenen, gaan ze gymmen en is er ruimte voor de creatieve vakken zoals tekenen, knutselen en muziek. Alles staat echter in het teken van het hoofddoel: beheersing van de Nederlandse taal.
Speciaal basisonderwijs
Bij sommige kinderen verloopt de ontwikkeling niet zoals normaliter verwacht mag worden. Om de ontwikkeling (weer) zo goed mogelijk op gang te brengen, krijgen kinderen op het speciaal basisonderwijs lesstof aangeboden op hun eigen niveau, waarbij zoveel mogelijk aangesloten wordt op de mogelijkheden van ieder kind. Dit gebeurt in een veilige en gestructureerde omgeving.