Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg Onderwijs dient goed en met hoge kwaliteit gegeven te worden. Enkel dan kan het beste uit de leerlingen gehaald worden en kunnen zij zich ontwikkelen tot zelfstandige, ontdekkende en gelukkige mensen die kunnen functioneren in de wereld van morgen. Ieder kind is uniek, heeft verschillende talenten en een andere onderwijsbehoefte. Alle scholen zijn wettelijk verplicht om in een zogenaamd schoolondersteuningsprofiel te beschrijven wat zij, naast het reguliere aanbod, extra kunnen bieden. Daarnaast zijn er op stichting niveau een aantal aspecten die bovenschools extra worden aangeboden eventueel in samenwerking met externe partijen. |
Gedragsconsulenten OPO-R heeft ervoor gekozen om bovenschools 2 gedragsconsultenten aan te stellen. Zij zijn gespecialiseerd in uitdagende onderwijskundige vraagstukken op het gebied van leren en gedrag. De ondersteuning is met name gericht op een leerkracht of een schoolteam. Vraagstukken die aan bod komen zijn bijvoorbeeld gericht op het optimaliseren van het klassenmanagement, het versterken van leerkrachtvaardigheden, het verbeteren van groepsdynamiek en het trainen/coachen van teams. Dit gebeurt dmv observatie, coaching, trainen, adviseren en begeleiden. Op deze manier kan er preventief gewerkt worden en kan een leerkracht of schoolteam in de toekomst beter omgaan met bepaalde problematiek. |
Verrijkingsklas De OPO-R scholen hebben zowel in Tiel als in Culemborg met elkaar een verrijkingsklas opgezet. Deze is bedoeld voor leerlingen waarbij de verdiepings- en verrijkingsstof niet toereikend is. Voor hen is er de mogelijkheid om één dagdeel per week naar de plusklas te gaan. Hier wordt extra aanbod gegeven en aandacht besteed aan leren leren. Lees hier de folder |
VVE Sommige kinderen groeien op in een meertalige of een niet talige omgeving. Hierdoor kan er een achterstand in de taal ontstaan, waardoor zij al met een achterstand aan het onderwijs beginnen. Door de GGD wordt dit tijdens de peuterperiode gesignaleerd en is er een vroege voorschoolse educatie (VVE). Dit aanbod loopt door tijdens de kleuterperiode op de VVE scholen in groep 1 en 2. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. Concreet komt het erop neer dat er vanuit de gemeente een subsidie vrij komt, waardoor er extra aanbod gegeven kan worden door een onderwijsassistent. In samenwerking met de overige schoolbesturen is er vanuit die subsidie tevens een coördinator aangesteld die de kwaliteit van het aanbod waarborgt. |
Taalplusklas De taalplusklas (TPK) is een voorziening die doorloopt vanuit de VVE. Niet alle kinderen die begeleid zijn tijdens de peuter- en kleuterperiode hebben alle achterstanden kunnen inhalen. Vanuit een subsidie van de gemeente kunnen de VVE scholen extra aanbod bieden in groep 3 en 4 op het gebied van taalachterstanden. Net als bij de VVE zijn de schoolbesturen een samenwerking met elkaar aangegaan, waarbij ook voor de TPK een coördinator is aangesteld die de kwaliteit van het aanbod waarborgt. |
Brede School Academie De brede school academie (BSA) is ontstaan vanuit de kansen ongelijkheid. Het doel van de BSA is om kinderen die meer in hun mars hebben, te begeleiden naar een hoger VO uitstroom niveau. Het gaat hierbij om leerlingen van groep 6, 7 en 8 met hoge rekenprestaties, maar gemiddelde of lage taalprestaties. De leerlingen krijgen extra onderwijstijd aangeboden middels een verlengde schooldag volgen. Zij gaan dan één keer per week 3 uur langer naar school. |
![]() |
Inspectie van het onderwijs – vierjaarlijks onderzoek |
|
Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. Het vierjaarlijks onderzoek is dit jaar uitgevoerd bij het bestuur van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Rivierenland (OPO-R). We hebben onderzocht of het bestuur op zijn scholen zorgt voor onderwijs van voldoende kwaliteit en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven verzorgen. |
||
![]() |
||
![]() |
Van hier naar beter Koersdocument OPO-R |
|
Wat hebben we toch een prachtig vak! Na de rondetafelgesprekken met de schoolteams kan je niet anders concluderen! In dit Koersdocument stippelt Openbaar Primair Onderwijs Rivierenland (OPO-R) de richting uit voor de komende vier jaar om met elkaar het vak nog mooier en de kwaliteit van het onderwijs nog beter te maken. En dat doen we niet door het bord volledig vol te krijten. Te veel doelen geven geen focus. De focus van onze koers is om de kwaliteit van het onderwijs van hier naar beter te brengen. Dat kan alleen met heel goede leraren, sterke, herkenbare scholen en zicht op kwaliteit in alle lagen van de organisatie. Deze beweging gaat OPO-R de komende vier jaar stimuleren, ondersteunen en faciliteren, ook het personeelsbeleid en de communicatie worden hierop gericht. |
||
![]() |
||
![]() |
Een veilige omgeving |
|
Wij voeren een transparant veiligheidsbeleid: dat geldt voor fysieke veiligheid en zeker ook voor sociale veiligheid. Op de scholen gelden afspraken m.b.t. de omgang van medewerkers met leerlingen, ouders, collega’s en andere betrokkenen. De afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode als onderdeel van het beleid sociale veiligheid. Op onze scholen heerst een klimaat van veiligheid en rust waarin de kinderen optimaal tot ontwikkeling kunnen komen. De wereld om de school heeft een centrale rol. Wij bereiden kinderen voor op een samenleving waarin mensen verschillen en respectvol met elkaar omgaan. Wij accepteren elkaar zoals wij zijn. Van ieder die bij de school betrokken is, wordt respect verwacht voor de ander en diens eigendommen. Ook zorgvuldig omgaan met de omgeving van de school hoort daarbij. Soms kan het misgaan tussen mensen. Wij hebben in de klachtenregeling en procedure vastgelegd hoe er gehandeld wordt als mensen zich door het gedrag van anderen bedreigd, beledigd of geïntimideerd. |
||
![]() |