Vertrouwenspersoon, zorgen en klachten

Waar mensen samenwerken gaan soms dingen mis.
OPO-R hecht waarde aan een zorgvuldige klachtenafhandeling.
Wanneer u uw klacht wilt delen met een vertrouwenspersoon kunt u kiezen uit onderstaande opties.
Voor de contactgegevens en bereikbaarheid van onze vertrouwenspersonen verwijzen we u naar de website van de betreffende school. 
 
Vertrouwenspersoon op school
Op elke OPO-R school is een teamlid beschikbaar als vertrouwenspersoon (VP). De VP luistert bij een zorg of klacht en is laagdrempelig bereikbaar voor onze leerlingen,  ouders/verzorgers en collega’s.
De VP geeft elk schooljaar voorlichting over ongewenst gedrag in school en onze leerlingen kunnen een briefje in de speciale brievenbus doen als ze een gesprek willen met de VP. Als ouder/verzorger kunt u telefonisch of via de mail een afspraak aanvragen.
 
Interne bovenschools vertrouwenspersoon
Soms is het fijner om een zorg of klacht over school te delen met iemand die niet direct aan de school verbonden is. De interne vertrouwenspersoon/bovenschools vertrouwenspersoon (B-VP) van OPO-R is voor alle ouders/verzorgers en collega’s beschikbaar om te luisteren, te adviseren en mee te denken naar een passende oplossing.
 
Externe vertrouwenspersoon
GGD Gelderland-Zuid over een team van externe vertrouwenspersonen. Dit team bestaat uit objectieve, speciaal opgeleide deskundigen die ondersteuning en begeleiding bieden aan kinderen, ouders en schoolmedewerkers op het gebied van grensoverschrijdend gedrag.
 
Vertrouwensinspecteur
Leerlingen, ouders en medewerkers kunnen de vertrouwensinspecteur raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
  • Seksuele intimidatie/ seksueel misbruik
  • psychisch en fysiek geweld (waaronder pesten)
  • discriminatie en radicalisering
De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. De vertrouwensinspecteur zoekt niet uit wat er gebeurd is (waarheidsvinding). Hij kan niet zelf zorgen voor een oplossing, maar wel helpen om een oplossing te bereiken. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur ook, bijvoorbeeld  over een traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.
Denkt u dat uw klacht voor ons toezicht van belang is? Bijvoorbeeld omdat het uw individuele geval overstijgt, iets zegt over de kwaliteit van het onderwijs of omdat u denkt dat dit ook andere leerlingen raakt? Stel ons dan alsnog van uw klacht op de hoogte, we nemen uw klacht dan mee als melding in ons toezicht.
Cookie instellingen